Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B3 JK] Słaby akumulator - regeneracja, czy wymiana?

Wszystko co znajduje się w komorze silnika.
Awatar użytkownika
towerone
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 101
Rejestracja: 12 mar 2008, 14:26

[B3 JK] Słaby akumulator - regeneracja, czy wymiana?

Post autor: towerone » 23 wrz 2009, 22:24

Witam!

Ja zwyczajowo, piszę jak mam jakiś problem. Tym razem problem dotyczy akumulatora, dzisiaj samochód nie chciał odpalić, pomogło podpięcie pod akumulator innego samochodu.

Teraz się zastanawiam czy może da się jakoś zregenerować ten akumulator, czy może trzeba kupić nowy? Coś czytałem, że sprawdza się poziom elektrolitu, a jak on jest za niski, to można dolać wody destylowanej. Ktoś może mi przybliżyć tą kwestię?

Jeszcze mnie męczy, czy możliwe jest, że ten akumulator wcale nie jest w takim kiepskim stanie, tylko po prostu trochę się rozładował, bo na co dzień mało się nim jeździ (ok 10km dziennie, z domu do pracy i z powrotem) i nie ma się on kiedy naładować. Możliwa jest taka opcja? Choć z drugiej strony, to ten akumulator już w zimie sprawiał problemy, przy większych mrozach nie szło odpalić.

Gdyby się okazało, że nie ma wyjścia i muszę kupić nowy, to jaki? Obecnie mam 74Ah, ale coś gdzieś wyczytałem, że do mojego modelu fabryka ładowała 64Ah więc jakbym teraz wsadził o mniejszej pojemności, to problemu by chyba nie było, no nie?
Jeśli chodzi o markę akumulatora, to wiem, że Centra jest dobra, ale trochę droga więc może znacie jakieś inne, równie dobre marki, ale trochę tańsze?

Awatar użytkownika
Niki20
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6758
Rejestracja: 03 gru 2008, 17:47
Imię: Dominik
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Harta/Rzeszów
Kontakt:

Post autor: Niki20 » 23 wrz 2009, 22:30

Centra Futura polecam (jedne z najlepszych aku). Nie będzie problemu jeżeli założysz 64Ah. Jeżeli nie ma cieczy w celach to go alternator nie naładuje i do tego słabo będzie trzymał prąd. Na początek sprawdź to i ewentualnie dolej wody destylowanej. ;-)
Forum A6Klub i Audi80

Awatar użytkownika
percevalle
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 768
Rejestracja: 31 mar 2009, 13:51
Lokalizacja: zamość/lubelskie

Post autor: percevalle » 23 wrz 2009, 22:32

Podepnij pod prostownik na mały amperarz, zostaw na np. noc niech sie ładuje te 12h i wroci do życia. Jak problem siebędzie powtarzał to zawsze jeszcze zdarzysz kupic nowy. Możesz sprawdzic poziom elektrolitu jak sie uprzesz, choc w obecnych czasach aku są raczej bezobslugowe. Na początek podładuj.
cztery pierścienie

Awatar użytkownika
spiczi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2453
Rejestracja: 02 sty 2008, 14:48
Lokalizacja: RBR/RZ
Kontakt:

Post autor: spiczi » 23 wrz 2009, 22:48

Co do dolewania wody destylowaniej, to czy ona przypadkiem nie zasiarcza akumulatora? Nie powinno się dolewać elektrolitu?

Kolego zmierz pobór prądu i ładowanie. To też może być wina niedyspozycji akumulatora.
Poczytaj :arrow: https://audi80.pl/all-czy-to-mozliwe ... akumulator
Kody lakierów Audi 80
Ps:
Nie spamuj, używaj opcji szukaj.

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 23 wrz 2009, 23:42

"Regeneracja" o której wspomina autor to raczej podstawowa czynność obsługowa akumulatora (nie dotyczy akumulatorów całkowicie bezobsługowych). Poziom elektrolitu powinno się sprawdzać regularnie, jeśli budowa akumulatora daje taką możliwość. Powinno być go kilka milimetrów ponad płytami albo do poziomu takiego występu pod korkiem który pełni rolę wskaźnika (nie zawsze dają coś takiego), jeśli będzie go poniżej to skróci znaczne żywot i sprawność akumulatora.
spiczi pisze:Co do dolewania wody destylowaniej, to czy ona przypadkiem nie zasiarcza akumulatora?
Właśnie dolewanie wody destylowanej temu zapobiega, woda zazwyczaj odparowuje i w trakcie ładowania zmienia się wodór + tlen i też ucieka co powoduje wzrost stężenia kwasu siarkowego. Akumulator można zasiarczyć dolewając elektrolitu do akumulatora z którego nie wyciekł a jego zmniejszony poziom był wynikiem odparowanie wody z elektrolitu.
Można jeszcze zasiarczyć ołowiane płyty akumulatora jeśli długo stał rozładowany. Siarka z elektrolitu odkłada się na elementach akumulatora zmniejszając jego sprawność. Taki stan jest zabójczy dla akumulatora szczególnie zimą, ponieważ mniejsze stężenie kwasu siarkowego w elektrolicie powoduje wzrost temperatura zamarzania wody, która zamieniając się w lód niszczy akumulator.

[ Dodano: 2009-09-24, 00:03 ]
Kiedyś „regenerowałem” akumulatory motocyklowe podobną metodą:
Instrukcja:
1. Wylewamy kwas
2. Dobrze jest przepłukać destylowaną wodą (ale jeśli wylewany kwas nie miał koloru brązawawego to niekoniecznie)
3. Zalewamy akumulator czystą wodą destylowaną i podłączamy prostownik. Prąd ustawiamy na 0,05 C czyli jeśli jest 45 Ah to ok. 2 - 2,2 A. Pozostawiamy na 24 godziny.
4. Wylewamy wodę i zalewamy kwas taki jak do nowego akumulatora.
5. Ładujemy prądem 0,1 C czyli w przypadku 45Ah 4,5 A do pełnego naładowania.
6. Do tak naładowanego akumulatora podłączamy żarówkę 45 - 55 W (z reflektora ale tylko jedno włókno, mijania lub drogowe) na ok 10 do 12 godzin.
7.Jeszcze raz ładujemy akumulator.
Po takim zabiegu nasz akumulator zacznie zachowywać się zadziwiająco dobrze. Rzadko potrzebuje powtórnej rewitalizacji wg powyższej instrukcji.
Tylko po sporym rozwarstwieniu płyt nic już mu nie pomoże, ale to poznamy przy wylewaniu kwasu p.1 lub wody p.2 i p.3. Będą wypadać kawałki płyt, w takim wypadku już tylko skup złomu (DO ŚMIETNIKA NIE WOLNO szkoda naszej pięknej Ziemi)
Powodzenia!
Cytat stąd: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic651186.html - nie chciało mi się parafrazować.
Jeśli wylewana woda destylowana wypala dziury w spodniach :-P (punkty 2 i 4) to znaczy że wewnątrz akumulatora odłożyła się siarka - efekt długiego rozładowania.

Regeneracja akumulatorów był modna za PRL, kiedy nie można było dostać całego nowego akumulatora. Akcja dotyczy akumulatorów, których skrzynka była uszczelniona taką smołą, wtedy wybebeszyło się taki akumulator, wstawiało się nowe ogniowa i na nowo uszczelniało skrzynkę tą smołówką.
Części samochodowe online - Motostacja

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3792
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 24 wrz 2009, 13:32

Dzięki za info, spróbujemy z moimi dwoma akusami które stały odłogiem.
Elektrolit do kupienia na większości dużych stacji bądź w motoryzacyjnym.
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Audi Way of Life!

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P

Awatar użytkownika
luk_OP_Q89
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1288
Rejestracja: 11 lip 2008, 14:45
Lokalizacja: OPOLE

Post autor: luk_OP_Q89 » 24 wrz 2009, 15:30

Panowie a kwas gdzie zdobędziecie?

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3792
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 24 wrz 2009, 15:44

ELEKTROLIT nie kwas, jest do kupienia.
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Audi Way of Life!

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 24 wrz 2009, 16:08

Teraz jest łatwy do kupienia tylko roztwór kwasu siarkowego z wodą destylowaną w odpowiednich proporcjach (ok. 37%-kwas, reszta woda) zwany dalej elektrolitem. Znajomy kiedyś mi mówił jak się robiło samemu elektrolit - nie jest to bezpieczne zadanie. Ponoć przy łączenie jednego i drugiego powstaje masa ciepła ma też tu zastosowanie powiedzenie: „pamiętaj chemiku młody zawsze wlewaj kwas do wody”
Części samochodowe online - Motostacja

Awatar użytkownika
maniek75
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1244
Rejestracja: 28 sie 2007, 20:18
Lokalizacja: OŁAWA

Post autor: maniek75 » 24 wrz 2009, 19:31

Idzie zima,jak w zeszłym roku sprawiał już problemy to jego czas już nadchdzi, narazie podładuj a na zime to kup nowy. Masz jeszczę troche czasu żeby jakąś kaskę nazbierać, bo któregoś mroźnego poranka to możesz do pracy na czas nie dojechać.

Awatar użytkownika
Jarek3601
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 269
Rejestracja: 25 gru 2008, 12:18
Lokalizacja: Łomża

Post autor: Jarek3601 » 24 wrz 2009, 19:44

Ja gdy kupowałem swoją audiolke to miałem zonka ze centralnego nie ma na pierwszy rzut oka ale okazało się że aku był tak rozładowany ze nawet kontrolki sie nie paliły. :-/

Dolałem wody destylowanej, i ładowałem prądem 2A chyba z 10 godzin, potem nocka przerwy i znowu 10 godzin prądem 3A aż mi gotowało elektrolit i po tej operacji chodzi jak nówka sztuka do dzisiaj czyli ponad rok, zapomiałem kiedys świateł wyłączyć jak stał w domu to po 8 godzinach na postojówkach tez o dziwo odpalił :shock:
więc nic nie pozostaje tylko solidnie go naładować, a jeżeli jeździsz krótkie trasy to powinieneś raz na jakiś czas go wziąć pod prostownik żeby doładować bo to przedłuża żywotność akumulatora.

A Tobie z pewnością wystarczy akumulator 64 Ah bo ja u siebie mam ten sam i spokojnie daje radę z 1.9 wiec z 1.6 tez podejdzie.

Awatar użytkownika
towerone
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 101
Rejestracja: 12 mar 2008, 14:26

Post autor: towerone » 24 wrz 2009, 22:38

Co do regeneracji związanej z zabawą z dolewaniem kwasów, elektrolitów itp., to sobie na razie odpuszczę.

Najprawdopodobniej wkrótce kupię nowy akumulator. Przed zakupem chciałbym mieć jednak pewność, że wszystko inne jest sprawne, tak, żeby ten nowy akumulator zaraz mi nie padł. W związku z tym dzisiaj wykonałem kilka pomiarów.

Samochód stał ponad dobę pod blokiem, pierwsze od czego zacząłem to zmierzenie napięcia na akumulatorze, wynik - 11,8V. Trochę mało, ale trzeba wziąć pod uwagę, że akumulator nie był specjalnie doładowywany po tym jak nie chciał wcześniej odpalić. Jedynie przejechał drogę z domu do pracy i z powrotem, w sumie ok 15km.

Następnie sprawdziłem czy nie ma jakiegoś zwarcia, które rozładowywałoby akumulator, wynik - przy wyłączonych wszystkich odbiornikach 0,08mA, a więc wszystko w porządku.

Kolejną rzeczą jaką zrobiłem była próba uruchomienia auta (napięcie akumulatora 11,8V), gładko poszło. Jak już odpalił, to pomyślałem, że sprawdzę napięcie ładowania - wynik 13,77V przy wyłączonych wszystkich odbiornikach. I właśnie ten wynik mnie trochę martwi, bo powinno być chyba ponad 13,8V do 14,4V tak? Niby różnica niewielka, ale jednak. Być może niedokładność miernika, który jest rodem z biedronki, cholera wie.

Po tych zabiegach postanowiłem trochę podładować akumulator, pojeździłem trochę samochodem, a następnie zmierzyłem napięcie na akumulatorze, teraz już pokazywał 12,5V a więc już całkiem przyzwoicie i jutro chyba spokojnie można nim jechać do pracy.

Podsumowując, to zastanawia mnie czy wartość napięcia 13,77V (zakładając, że pomiar jest dokładny) nie jest za niska. Może tak być?

Chciałem jeszcze sprawdzić poziom elektrolitu i w razie czego dolać mu wody destylowanej, ale za cholerę nie wiem jak to w nim sprawdzić. Co prawda dzisiaj go nie wyciągnąłem spod maski i nie z każdej strony mogłem go obejrzeć, ale i tak nic mi się w oczy nie rzuciło. Jedynie co zauważyłem, to okrągłe okienko na górnej części, które zmienia kolor w zależności od naładowania akumulatora, naładowany - ciemna zieleń, rozładowany - czarny.

Jeszcze chciałbym się dowiedzieć gdzie mogę sprawdzić jaki akumulator zaleca producent? Sprawdzałem na tej tabliczce, na której jest podany symbol lakieru, typ silnika i itp, ale tam nic o akumulatorze nie widziałem, a ciekawy jestem jaki prąd rozruchowy jest wymagany.

Awatar użytkownika
Cichy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 75
Rejestracja: 21 mar 2008, 19:03
Lokalizacja: Łęcznowola

Post autor: Cichy » 24 wrz 2009, 22:56

Przeczyść sobie wszyskie kabelki na alternatorze u mnie pomogło, przy okazji zerknij na szczotki. U mnie ładowanie było prawie w minimalnej normie - patrząc na dodatkowy zegar ładowania czyli około 13,5 jak dobrze pamiętam, miałem mały przeciek bo przekażnik szyb nie wyłączał - nowy akumulator centry padł mi po roku, gdy wszysko wróciło do normy wrzuciłem 8 letni akumulator Yuasa który był przed centrą - działa do dziś od roku.

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 24 wrz 2009, 23:03

towerone pisze:Podsumowując, to zastanawia mnie czy wartość napięcia 13,77V (zakładając, że pomiar jest dokładny) nie jest za niska. Może tak być?
Możliwe że regulator napięcia zintegrowany ze szczotko trzymaczem, dogorywa. Ja też miałem ładowanie na podobnym poziomie jak u Ciebie, po jakimś roku zaczął padać regulator albo szczotki i czasami ginęło albo wcale nie pojawiało się ładowanie. Zmieniłem na nowy ładowanie jest cały czas i teraz mam praktycznie cały czas blisko 14,2V przy wyłączonych wszystkich odbiornikach.
towerone pisze:Chciałem jeszcze sprawdzić poziom elektrolitu i w razie czego dolać mu wody destylowanej, ale za cholerę nie wiem jak to w nim sprawdzić. Co prawda dzisiaj go nie wyciągnąłem spod maski i nie z każdej strony mogłem go obejrzeć, ale i tak nic mi się w oczy nie rzuciło.
Możliwe że masz akumulator w 100% bezobsługowy, jeśli nie masz korków na wierzchu to mogą być schowane pod taką plastykową listwą (maskownicą) biegnącą od lewej do prawej strony akumulatora. Jeśli przy rozpisce kolorów "magicznego" oczka prócz pozycji rozładowany, naładowany nie masz jeszcze trzeciej - niski poziom elektrolitu to możliwe że masz bezobsługowy.
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2009, 00:13 przez Multifonika, łącznie zmieniany 2 razy.
Części samochodowe online - Motostacja

Awatar użytkownika
spiczi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2453
Rejestracja: 02 sty 2008, 14:48
Lokalizacja: RBR/RZ
Kontakt:

Post autor: spiczi » 24 wrz 2009, 23:15

Kolego poziom elektrolitu sprawdzisz poprzez odkręcenie korków (6 szt) i zajrzenie do środka (do cel). Niewiem jak stary jest akumulator ,ale robiono coś takiego ze w każdej celi szedl z gory aki cienki palstik i na końcu był zagielty z ksztalcie litery "L" i jak elektorlit jest na tej poziomej kresce to jest ok.

A co do ładowania to zmierz ładowanie przy odbiornikach używanych najczęściej. (światóła mijania, nawiew I i ewentualnie radio. łdowanie powinno być min 13,9V. Pozostałe odbiorniki uzywa się sporadycznie (chyab że zawsze w drodze do grzejesz tylna szybe, uzywasz wszystkich świateł i nawiew na max ) :-P.

CO do poboru na postoju to mógł być niższy. Masz taki silnik jak ja i pewnie brak jakiekolwiek elektryki. U mnie pobór na postoju wynosi 0,01-0,02A. Jedyne co bierze prąd w b3 1,6d to zegarek, ewentualnie alarm/ centralny. Masz alarm?

Co do napięcia to jutro zanim odpalisz auto zmierz ile będzie V na aku. Powinno być 12,5-12,6V. Może się okazać, że ten pobór 0,08A wyładowuje stary już aku.

Jeśli bedziesz kupował nowy, to producent do naszego slinika dawał 64Ah. I teraz jak auto jeździ głownie na krótkich odcinkach to mniejszy akumulator bedzie lepiej ładowany, ale z drugiej strony jak silnik już słaby i w zimie to cięzko pali to możesz pomyśleć o jakimś większym aku (do 75Ah).
Kody lakierów Audi 80
Ps:
Nie spamuj, używaj opcji szukaj.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Komora silnika”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga