Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B2 1.8DS]Remont głowicy i wymiana uszczelek

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
Awatar użytkownika
foxbat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 614
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:49
Lokalizacja: Gdynia

[B2 1.8DS]Remont głowicy i wymiana uszczelek

Post autor: foxbat » 20 cze 2012, 10:49

Za niecały miesiąc mam zamiar zrobić w moim aucie remont głowicy. Przeszukałem forum w poszukiwaniu informacji na ten temat – co i jak robić. Trochę postów jest, ale to, czego brakuje to porządne fotostory z całej operacji. Więc pomyślałem sobie, że przy okazji mojego remontu, coś takiego zrobię. Sam ciekaw jestem efektu, bo chcę samodzielnie, w garażu zdjąć głowicę i ją po remoncie założyć, oczywiście wraz z kompletem uszczelek i nowych śrub – a mechanikiem z zawodu nie jestem.

No ale do rzeczy.
PACJENT: Audi Coupe 1985, silnik benzynowy 1.8 90KM symbol DS, 4 cylindrowy, zasilany gaźnikiem Pierburg 2e2 oraz instalacją LPG I generacji Elpigaz z mikserem 32mm. Olej mineralny 15W40.
OBJAWY: Wyciek płynu chłodzącego pomiędzy 2 i 3 cylindrem. Ciśnienie sprężania na pierwszym cylindrze 5 bar (pozostałe ponad 10 bar). Zużycie oleju 1 litr na 10.000km (dziesięć tysięcy). Prędkość maksymalna ponad 160km/h, zużycie LPG około 10-11 litrów/100km, miasto, korki, krótkie trasy, a jak dłuższe to z dużymi prędkościami. Oleju w układzie chłodzenia nie stwierdzono.
LECZENIE: mam zamiar wymienić uszczelkę pod głowicą, wszystkie pozostałe uszczelki, uszczelniacze zaworów. Głowica pojedzie do warsztatu Hruzdowicza w Sopocie. Będzie splanowana, a gniazda zaworów przeszlifowane. Trzeba będzie jeszcze wyregulować luzy zaworów oczywiście.
PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW: ja robię: zdjęcie głowicy, założenie nowych uszczelniaczy, regulacja luzu zaworów, założenie głowicy, założenie i ustawienie rozrządu, nowe płyny. Warsztat Hruzdowicza robi: planowanie głowicy, szlifowanie gniazd zaworów.

To co robię ja, będę robił po raz pierwszy. Mam świadomość tego, że jest to spore wyzwanie, ale chcę się czegoś przy tej okazji nauczyć. Co mam: „Sam naprawiam Audi 80”, komplet porządnych kluczy, miejsce w garażu, dużo czasu. Czego potrzebuję z Waszej strony: Porad odnośnie „porządnego” wykonania zaplanowanych przeze mnie rzeczy. To znaczy sugestii typu – tu wkręcamy śrubę na olej, tam smarujemy uszczelkę, a tu robimy to na sucho.

Pierwsze pytanie dotyczy klucza dynamometrycznego. Jaki kupić? Na allegro jest spory wybór, w cenie ok 120zł są klucze z zakresem 10 -108Nm. W „Sam naprawiam Audi80” widać, że zakres jaki potrzebuję to 10 – 80Nm, czy więc taki klucz wystarczy?
Jest: Coupe Typ85. Było: Audi 80B4 2.3E NG 133KM, Audi 80B2 1.6D JK 54KMhttps://audi80.pl/images/bykom_stop.gif

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 20 cze 2012, 12:32

W castoramie był kiedyś taki fajny klucz. Sam go mam. Stahlson. Regulacja od 28 do 210 Nm. Kosztował coś ponad 110 zeta. To jest normalny klucz dynamometryczny jak trzeba. Nie żadne badziewie wychyłowe. Ustawiasz wartość, dokręcasz i jak słyszysz klik to gotowe. Nie poprawia się jednego zabiegu. Klucz sam się resetuje i może od razu dokręcać drugą śrubę. Tylko wszystko należy robić z wyczuciem. Właśnie klucze na "kliknięcie" są dość precyzyjne. Z tego co pamiętam i tak potrzebujesz tylko 2 wartości: 30 i 60 Nm. Potem znów dwie fazy po ćwierć obrotu.

Tylko jak w Castoramie ich nie będzie to spytaj, czy nie mogą go skądś ściągnąć. Mi w Katowicach ściągali chyba ze Szczecina. Ale opłacało się.

A firmę Stahlson polecam bo sam mam "walizeczkę" za 340 zeta z wieczystą gwarancją (polecam odbić na ksero paragon albo poprosić o fakturę). Kiedyś poszła mi mała grzechotka to bez problemu wymienili na nową. Fakt z mojej winy (odkręcanie koła pasowego przy wymianie rozrządu). Teraz do zabiegów siłowych używam pierw wersji na takim pręcie. Niesamowicie wytrzymałe narzędzia. Nasadki nie raz już obrywały przy wybijaniu tulei z wahaczy i dalej są git.

No i kup sobie jeszcze klucz do tych śrub. Fakt, że da się to zrobić gwiazdką standardową chyba 10 mm ale do tego jest drobna gwiazdka. 15 zeta i gwarancja, że nie objedziesz śrub.

Miłej zabawy.

Raz wydasz i potem jeszcze więcej zaoszczędzisz. Już mechanik nie będzie ci potrzebny <ok>

krzysiek.ruski

Post autor: krzysiek.ruski » 22 cze 2012, 10:08

Nie wiem czy jest sens wydawać kase na klucz którego żadko się używa. Nie łatwiej pożyczyć od zaprzyjaźnionego mechanika?
Ja również robiłem moją głowice po kolizji tłoków z zaworami sam od początku do końca. jest trochę roboty zwłaszcza z docieraniem zaworów (u mnie jest ich 16)

Awatar użytkownika
foxbat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 614
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: foxbat » 24 cze 2012, 20:11

Sens jest - patrzę na to w ten sposób, że narzędzia kosztują tyle samo, co robota mechanika, to po pierwsze. Klucz może i rzadko będę używał - pewnie raz na każdy posiadany przeze mnie samochód - ale wolę mieć swój sprzęt, niż za każdym razem kombinować pożyczanie. I jak zepsuję - to moje, żaden problem.

Klucz już kupiłem, z zakresem 10-108Nm, Unitec - chińszczyzna, ale zobaczymy czy działa.

Mam już wszystkie części i narzędzia, teraz muszę jeszcze poczekać na początek urlopu...
Jest: Coupe Typ85. Było: Audi 80B4 2.3E NG 133KM, Audi 80B2 1.6D JK 54KMhttps://audi80.pl/images/bykom_stop.gif

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 24 cze 2012, 20:36

Święta racja z kupnem klucza. Wprawdzie nie wiadomo co ta chińszczyzna potrafi ale na pewno nie tylko tobie się przyda. Ja też nikomu bym swojego klucza dynamometrycznego nie pożyczał.

A i znajomek jakiś kiedyś będzie w potrzebie...

Awatar użytkownika
foxbat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 614
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: foxbat » 25 cze 2012, 08:58

Pytanie odnośnie oleju. Wiadomo, że po złożeniu silnika do kupy zaleję go nowym olejem na dotarcie. Poprzednia wymiana była 6000km temu.
1. Jak długo jeździć na tym nowym oleju, jak długo ma trwać docieranie silnika?
2. Czy do razu wymieniać też filtr oleju (obecny ma przejechane 6000km) czy poczekać z wymianą filtra na koniec docierania i wymienić go razem z nowym, docelowym olejem po dotarciu?
Jest: Coupe Typ85. Było: Audi 80B4 2.3E NG 133KM, Audi 80B2 1.6D JK 54KMhttps://audi80.pl/images/bykom_stop.gif

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 25 cze 2012, 11:04

Przed nalaniem nowej oliwy można zrobić dwa zabiegi:
albo zrzucić miskę i ją wyczyścić (w sumie chyba lepsze rozwiązanie)
albo go wypłukać mało agresywną płukanką

Tylko warto byłoby go najpierw wypłukać a potem brać się za demontaż głowicy. I po złożeniu nalać świeżego dobrego półsyntetyka.

Głowicy nie trzeba chyba docierać. Tylko nie powinno się od razu piłować silnika.
Nie masz przypadkiem hydropopychaczy? Są bezobsługowe i samoregulujące się.

Awatar użytkownika
foxbat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 614
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: foxbat » 25 cze 2012, 12:09

To jest jeszcze ten typ gdzie nie było popychaczy hydraulicznych. Miskę i tak chcę zdjąć bo będę wymieniał uszczelkę miski. Przy okazji wszystko wyczyszczę.

[ Dodano: 2012-07-05, 17:58 ]
Demontaż głowicy Audi Coupe 1.8 DS
Narzędzia:
Obrazek
Części:
Obrazek
Wiedza:
Obrazek



Żeby zdjąć głowicę z silnika 1.8 DS trzeba: (liczby przy opisie czynności oznaczają numer klucza)




Rozłączony akumulator
10,13

Obrazek

Aku wyjęty do ładowania prostownikiem
13

Zdjęta płyta pod silnikiem
10
Obrazek


Spuszczony płyn z układu chłodzenia
6
Obrazek

Zdjęty filtr powietrza
Śrub. +
Obrazek

Spuszczony olej
19
Obrazek

Odkręcony wspornik alternatora
13

Obrazek


Zdjęty pasek alternatora

Obrazek


Zdjęta obudowa filtra powietrza

Obrazek

8



Zdjęte węże z trójnika przy głowicy

Obrazek

6



Odkręcony wąż przy gaźniku &#8211; jeszcze nie zdjęty
6
Obrazek


Zdjęty wąż paliwowy od gaźnika &#8211; pusty bo wcześniej zamknąłem elektrozawór benzyny i wypaliłem całe paliwo
7
Obrazek


Zdjęty wąż podciśnienia z rozdzielacza zapłonu

Obrazek

Zciągnięte cięgno linki gazu &#8211; blaszka zabezpieczająca włożona na swoje miejsce

Obrazek

Zdjęty przewód LPG mieszalnika
7

Obrazek

Obrazek

Zdjęte przewody elektryczne gaźnika



Rozpięte węże podciśnienia

Obrazek


Zdjęty wąż wodny kolektor dolotowy - gaźnik

Obrazek
6



Zdjęty gaźnik z podstawy

10



Zdjęty wąż wodny do gaźnika
7

Zdjęty wąż podciśnienia z kolektora dolotowy
6

Zdjęty klakson
13

Zdjęte koło &#8211; auto na klockach


Zdjęty wąż wodny gaźnik &#8211; kolektor dolotowy
6

Zdjęte węże wody parownika
6

Obrazek

Odkręcone śruby wspornika między kolektorami
13

Obrazek

Odkręcony zawór paliwa
10

Obrazek

Odkręcony kabel rozrusznika
13

Obrazek

Odcięta śruba wspornika między kolektorami przy kolektorze wydechowym &#8211; potrzeba nową śrubę i szpilkę
10

Obrazek

Wykręcone 5 z 6 śrub kolektora dolotowego
Imb. 6



Zdjęcie węża wodnego do gaźnika


Odkręcenie kabli od rozrusznika
Śrub. +

Zamknięty wielozawór LPG


Odkręcone i odcięte śruby między kolektorem wydechowym a rurą wydechową
12

Obrazek

Zdjęta osłona paska rozrządu
10,
imb. 6

Obrazek

Wał ustawiony na 0, koło rozrządu znakiem przy dolnej osłonie paska
19

Odkręcone śruby dolnej osłony paska
10

Obrazek

Zdjęty pasek rozrządu &#8211; poluzowana rolka napinacza
15

Rozpięte czujniki oleju i wody


Zdjęte nasadki przewodów WN


Zdjęta pokrywa zaworów
10
Obrazek

Zdjęta uszczelka pokrywy zaworów

Obrazek

Zdjęte pokrywy łożysk wałka rozrządu
13




Zdjęty wałek rozrządu
Obrazek

Wykręcone śruby głowicy
Torx 12

Obrazek

Odkręcenie tylnej metalowej osłony paska rozrządu
10


Zdjęcie węża z tyłu głowicy


Zdjęcie rolki napinacza


Zdjęcie głowicy

Obrazek


Zdjęcie uszczelki pod głowicą

Obrazek

Zdjęcie uszczelki między kolektorem wydechowym a rurą wydechową


Odkręcona ostatnia śruba kolektora ssącego
Imb.6
Obrazek


Zdjęty kolektor dolotowy &#8211; poprawić kabel podgrzewacza

Obrazek


Zdjęte uszczelki kolektora dolotowego


Zdjęty kolektor wydechowy śruby z podkładkami
12

Zdjęcie uszczelek kolektora wydechowego


Zdjęcie popychaczy zaworów


Wykręcenie świec

ObrazekObrazekObrazek
Jest: Coupe Typ85. Było: Audi 80B4 2.3E NG 133KM, Audi 80B2 1.6D JK 54KMhttps://audi80.pl/images/bykom_stop.gif

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga