Strona główna



 Ogłoszenie 
Zanim napiszesz nowy temat, skorzystaj z dodatkowej wyszukiwarki. Twój problem mógł być już omawiany.

Felgi Audi 80 OC/AC WRC. Części samochodowe SklepOpon.com – opony i felgi Audi 80 forum Tarcze, hamulce forum audi 80
Felgi i opony
Audi
Kup OC/AC
Regeneracja
turbosprężarki
Pompy,
przepływomierze
SklepOpon.com
opony i felgi
Naprawa
wgnieceń
Układy hamulcowe Sprawdź VIN

Weryfikacja Historii Wypadkowej Pojazdu


Poprzedni temat «» Następny temat
[B4 ABT] Wymiana tulei sanek i wahaczy  
Autor Wiadomość
Kubik 



Silnik: AAH
Imię: Kuba
Pomógł: 50 razy
Wiek: 40
Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 2088
Skąd: Sosnowiec


Wysłany: 2008-08-02, 00:10   [B4 ABT] Wymiana tulei sanek i wahaczy

Na początek bohaterowie całej zabawy czyli kolega djbeat bez którego operacja nigdy by się nie udała



i który użyczył garażu z kanałem, niezbędnych narzędzi oraz poświęcił popołudnie i wieczór na pomoc przy wymianie za co jeszcze raz wielkie dzięki <piwo>

oraz tuleje sanek (trawersu)


i tuleje wahaczy


Pierwsza czynność to zdjęcie przednich kół i postawienie auta na klockach, później odkręcamy śrubę zabezpieczającą sworzeń wahacza zarówno z lewego jak i z prawego.
Wybijamy sworzeń dzięki czemu wahacz trzyma się tylko na tulejach.



Kolejna czynność to odkręcenie stabilizatora od trawersu za pomocą klucza #13



oczywiście lewa i prawa strona.

Trzeba pamiętać o zabezpieczeniu skrzyni biegów do czego nam posłużyła zwyczajna decha.



Po wykonaniu wstępnych czynności przygotowawczych przechodzimy do demontażu sanek :-D

Odkręcamy cztery śruby M12 i wyciągamy sanki razem z wahaczami.



Po udanym rozmontowaniu połowy zawiecha zabieramy się za wyciskanie silentblock'ów



Do wyprasowania i ponownego wprasowania tulei posłużył nam przyrząd własnej roboty czyli długa śruba i wiele tulei (krótka rurka) o różnych rozmiarach. Nikt nie mówił że będzie łatwo i nie było. Po wyciśnięciu większych silentblock'ów okazało się że otwór w nowych jest 10 mm a w starych 12. :evil: Uczulam żeby sprawdzić co się kupuje.
W naszym przypadku pomocna okazała się tokarka oraz wiertarka stołowa i tuleja przybrała nowy rozmiar otworu czyli 12 mm.



Po wyciśnięciu tulei czyścimy gniazdo papierkiem ściernym i niezapominając o zasadzie "kto smaruje ten jedzie" wciskamy tuleje na swoje miejsce.



Tak przygotowane sanki i wahacze montujemy na swoje miejsce. Wszystko składamy w odwrotnej kolejności do demontażu. Trzeba pamiętać że śruby mocujące wahacze można dokręcić dopiero jak auto stanie na kołach w innym razie tuleje trafi szl...



Po udanym zabiegu wymiany tulei możemy się cieszyć bezstukową jazdą. <ok>
Ostatnio zmieniony przez Kubik 2010-03-14, 20:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Krzysztof

Nadwozie: Sedan
Silnik: ABK
Napęd: Quattro
Rok: 1993
Skrzynia: Manual
Dołączył: 4 wrze 1998
Posty: 4537
Kliknij tutaj ----------->
Naprawa auta: Tak
Nowe auto?: Nie
Promocja A80: --------->
Zlot Audi80.pl: 2019r
Zmiana oleju 1 rok: Tak
Skąd: Warszawa
czarekj 
ABK specjalista


Silnik: ABK
Imię: Czarek
Pomógł: 179 razy
Wiek: 46
Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 2800
Skąd: Warszawa/Zambrów


Wysłany: 2008-08-02, 07:08   

Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.
_________________
Audi 80 - beznadziejne przypadki naprawiam!
 
 
yawor 
Rodem z Inglostadt



Silnik: ABK
Nadwozie: Sedan
Imię: Marcin
Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Mar 2008
Posty: 409
Skąd: Warszawa


Wysłany: 2008-08-02, 08:35   

czarekj napisał/a:
Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.


Nie do końca tak jest. W B4 występują oba rozmiary otworu w tulejach przednich. Do sierpnia 1992 (do numeru podwozia 8C-P-053 245) były montowane tuleje z otworem 10mm, później już 12mm.

U mnie są 10tki. Miałem wymieniony komplet tulei sanek i przy okazji silentblocki tylnego mostu :) . Zupełnie inna jazda po takiej operacji :) .
_________________

Jest:
BMW 520d e39

Było:
Audi 80 B4 2.0E ABK
 
 
Kubik 



Silnik: AAH
Imię: Kuba
Pomógł: 50 razy
Wiek: 40
Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 2088
Skąd: Sosnowiec


Wysłany: 2008-08-02, 11:14   

yawor napisał/a:
czarekj napisał/a:
Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.


Nie do końca tak jest. W B4 występują oba rozmiary otworu w tulejach przednich. Do sierpnia 1992 (do numeru podwozia 8C-P-053 245) były montowane tuleje z otworem 10mm, później już 12mm.

U mnie są 10tki. Miałem wymieniony komplet tulei sanek i przy okazji silentblocki tylnego mostu :) . Zupełnie inna jazda po takiej operacji :) .


Jak kupowałem te tuleje to trzy razy mówiłem gościowi że to do B4 z 94 roku, ale chyba nie usłyszał :-/
 
 
Krzysztof

Nadwozie: Sedan
Silnik: ABK
Napęd: Quattro
Rok: 1993
Skrzynia: Manual
Dołączył: 4 wrze 1998
Posty: 4537
Kliknij tutaj ----------->
Naprawa auta: Tak
Nowe auto?: Nie
Promocja A80: --------->
Zlot Audi80.pl: 2019r
Zmiana oleju 1 rok: Tak
Skąd: Warszawa
ptasior1988 
Audi 80 Maniak


Typ: b3
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2007
Posty: 57
Skąd: Świdnica


Wysłany: 2008-08-02, 13:42   

Opis fajny ale przydało by się dodać ze po takiej operacji przydało by sie geometrie ustawić
 
 
yawor 
Rodem z Inglostadt



Silnik: ABK
Nadwozie: Sedan
Imię: Marcin
Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Mar 2008
Posty: 409
Skąd: Warszawa


Wysłany: 2008-08-02, 13:51   

ptasior1988, nie ma takiej potrzeby. Mechanik, który mi wymieniał tuleje (tak jak już pisałem wcześniej 4 z przodu i 2 z tyłu samochodu) powiedział, że geometria po wymianie się nie zmieni.
_________________

Jest:
BMW 520d e39

Było:
Audi 80 B4 2.0E ABK
 
 
ptasior1988 
Audi 80 Maniak


Typ: b3
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2007
Posty: 57
Skąd: Świdnica


Wysłany: 2008-08-04, 12:27   

a wyciągał sworznie wahacza jezeli tak to geometria sie zmieniła nie zmienila się jedynie zbieżność
 
 
czarekj 
ABK specjalista


Silnik: ABK
Imię: Czarek
Pomógł: 179 razy
Wiek: 46
Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 2800
Skąd: Warszawa/Zambrów


Wysłany: 2008-08-04, 12:47   

yawor napisał/a:
ptasior1988, nie ma takiej potrzeby. Mechanik, który mi wymieniał tuleje (tak jak już pisałem wcześniej 4 z przodu i 2 z tyłu samochodu) powiedział, że geometria po wymianie się nie zmieni.


Nie sądzę. Moim zdnaiem na 100% zmieni się pochylenie kół i zbieżność. Tylko kąt wyprzedzenia sworznia pozostanie niezmienny (teoretycznie).
Nakrętki ławy podsilnikowej umieszczone w podłużnicach można przesuwać w zakresie ok. 5 mm, co powoduje, że przykręcając ramę podsilnikową musimy celować "na stare ślady" lub ponownie ustawić zbiezność. Kąt pochylenia jednego koła to ok. 3 mm, więc ten luz nie jest bez znaczenia, gdyż w skrajnych przypadkach kąt pochylenia może nawet zmienic swój znak.
 
 
Krzysztof

Nadwozie: Sedan
Silnik: ABK
Napęd: Quattro
Rok: 1993
Skrzynia: Manual
Dołączył: 4 wrze 1998
Posty: 4537
Kliknij tutaj ----------->
Naprawa auta: Tak
Nowe auto?: Nie
Promocja A80: --------->
Zlot Audi80.pl: 2019r
Zmiana oleju 1 rok: Tak
Skąd: Warszawa
WOJTEK26 
Od zawsze na forum


Silnik: ABK
Typ: b4
Nadwozie: Sedan
Imię: Wojtek
Pomógł: 137 razy
Wiek: 38
Dołączył: 01 Lut 2007
Posty: 3881
Skąd: Jelenia G


Wysłany: 2008-08-04, 13:23   

Napewno gemoteria sie lekko zmieni nie ma siły zeby było idealnie poza tym przy wymianie tulejek sanek sa 2 tuleje przednie i 2 tuleje tylne które róznią sie
_________________
http://www.audi80.pl/images/bykom_stop.gif

Naprawa i diagnostyka ABK,ABT, TDI
888659640

Skoda Octavia 3FL TSI + chip
 
 
 
ptasior1988 
Audi 80 Maniak


Typ: b3
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2007
Posty: 57
Skąd: Świdnica


Wysłany: 2008-08-05, 17:24   

Jaki z tego morał ??? Trzeba ustawić geometrię i zbieżność
 
 
wilu8 
Stary Klubowicz



Imię: Marcin
Pomógł: 14 razy
Wiek: 39
Dołączył: 28 Lis 2006
Posty: 1006
Skąd: lubsko


Wysłany: 2008-08-06, 00:08   

No niezła robota ale troche nie dokładny opis dlaczego piszesz o podpieraniu skrzyni jak nic nie pisze o jej odkrecaniu tak więc :-/
_________________

jest VWT4 AAB!!!!oraz A4 KOMBI MELEX multi
Vag diagnostyka 1990 -2004
 
 
 
Kubik 



Silnik: AAH
Imię: Kuba
Pomógł: 50 razy
Wiek: 40
Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 2088
Skąd: Sosnowiec


Wysłany: 2008-08-06, 21:20   

Cytat:
No niezła robota ale troche nie dokładny opis


Starałem się jak mogłem, ale musiałem być mechanikiem i fotografem jednocześnie. Tuleje wymieniałem pierwszy raz w życiu, a aparat był trochę drogi więc nie chciałem uwalić go uwalonymi rękami.

wilu8 napisał/a:
dlaczego piszesz o podpieraniu skrzyni jak nic nie pisze o jej odkrecaniu tak więc :-/


Z jednej strony nad trawersem jest taka łapa połączona ze skrzynią. Od kilku osób słyszałem że należy podeprzeć więc też podparłem dla bezpieczeństwa. <ok>
 
 
Krzysztof

Nadwozie: Sedan
Silnik: ABK
Napęd: Quattro
Rok: 1993
Skrzynia: Manual
Dołączył: 4 wrze 1998
Posty: 4537
Kliknij tutaj ----------->
Naprawa auta: Tak
Nowe auto?: Nie
Promocja A80: --------->
Zlot Audi80.pl: 2019r
Zmiana oleju 1 rok: Tak
Skąd: Warszawa
radziobiker 
Audi 80Spec



Silnik: ABT
Nadwozie: Sedan
Imię: Radek
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Gru 2007
Posty: 336
Skąd: Bożepole Małe


Wysłany: 2008-08-22, 19:53   

Witam. Ile jest tuleji sanek? Bo mi sprzedali cztery(dwie takie jak są na zdjęciu i dwie metalowe ze średnicą otworu 10 mm). Pozdrawiam
 
 
yawor 
Rodem z Inglostadt



Silnik: ABK
Nadwozie: Sedan
Imię: Marcin
Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 29 Mar 2008
Posty: 409
Skąd: Warszawa


Wysłany: 2008-08-22, 21:22   

radziobiker napisał/a:
Witam. Ile jest tuleji sanek? Bo mi sprzedali cztery(dwie takie jak są na zdjęciu i dwie metalowe ze średnicą otworu 10 mm). Pozdrawiam


Są 4 tuleje. Te przednie to są właśnie takie jak na zdjęciu. Średnica ich otworu zależy w B4 od rocznika (było w tym wątku).

Tylne są troszkę inne.


Numer VAG tylnych to 893 199 419.
_________________

Jest:
BMW 520d e39

Było:
Audi 80 B4 2.0E ABK
 
 
Słonik 



Nadwozie: Sedan
Imię: Adam
Pomógł: 16 razy
Wiek: 34
Dołączył: 02 Sie 2007
Posty: 1828
Skąd: Łowicz


Wysłany: 2008-09-08, 19:25   

yawor napisał/a:
Numer VAG tylnych to 893 199 419.

Móglby ktoś podac numer VAG przednich?
I jeszcze wiecie moze czy wszystkie sanki w B4 sa takie same niezaleznie od silnika i napedu, chce kupic nowe sanki i wszystkie gumy do nich a nie chce sie naciac na niepasujace.
_________________
Nie umiera ten, kto żyje w pamięci innych...
---
GarageCustoms.pl

Jeśli nie odpisuje na PW to sie przypominać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - manga




forum audi a6 hamulce Testy opon
forum audi 80

Zaprzyjaźnione serwisy
:: Forum Audi A6 :: forum bmw :: AZ Auto Serwis :: Tarcze hamulcowe Audi :: Klocki hamulcowe Audi :: Nagrania lektorskie - cennik. ::
:: SklepOpon.com - opony i felgi :: koło pasowe wału korbowego :: Felgi aluminiowe Audi - AluShop.pl :: pompa wody ::
Strona wygenerowana w 0,14 sekundy. Zapytań do SQL: 15